På ekskursion til Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg
Onsdag d. 7. februar var vi på ekskursion til Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg, hvilket var en spændende og givende dag.
Vi startede med et oplæg hos museums formidler Asbjørn Holm, som fortalte om pædagogiske erfaringer med naturformidling på museet og herunder lidt om natursyn og vores forhold til dyrene.
På museet har de følgende ansvarsområder
- Dansk offshore
- Dansk havmiljø
- Danske havpattedyr
- Vestjysk søfart
- Vadehavets kultur- og naturhistorie
Fiskeri- og Søfartsmuseet har som alle statsanerkendte museer en forpligtelse til at drive forskning indenfor ansvarsområderne.
Kulturhistorisk arbejder museet med:
- Det danske fiskererhverv i alle dets former, dets kulturhistoriske samt social- og erhvervsstruktur.
- Kystkulturens alsidige udnyttelse af kystens og havets ressourcer.
- Den offshore-baserede udnyttelse af naturens energiressourcer.
- Alle aspekter af søfartens fortid og nutid centreret omkring de vestjyske havne og farvande, herunder vadehavsregionen og Nordsøen.
Naturhistorisk arbejdet museet med:
- Det danske havmiljø og sammenhænge mellem havets organismer og de menneskelige aktiviteter.
- Vadehavets naturforhold
- Havpattedyr i danske farvande.
Ved oplægget snakkede vi om
- Eksterne og uformelle læringsmiljøer
- Som voksen er man rollemodel overfor børnene og derfor skal man tænke over, hvordan man håndtere dyrene og hvordan man formidler.
- Aflivnings/drabets didaktik: Man skal passe på man ikke havner i en shitstorm. Hvis man vælger at aflive et dyr foran børnene, kan det hurtigt optage for meget fokus, fra det man egentlig havde udtænkt som omdrejningspunktet.
- Børnenes reaktioner på dyrene er mange: Nysgerrighed, undren, undersøgende, skræk/rædsel, ubehag osv.
- Men når så børnene har haft med dyret at gøre kan resultatet af reaktioner være således: Erfaring, stolthed, glæde, angst, usikkerhed osv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar