I dag d. 28. februar 2018 havde vi fornøjelsen af, at have elever fra Fjordskolen på besøg.
De første 2 workshops vi havde planlagt skulle udføres med 5 elever fra 4. klasse.Vi havde valgt at have fokus på vores relation til eleverne og hvad relationen betyder for at eleverne tager læringen til sig.
Præsentation
Vi startede med at byde dem alle sammen velkommen og fortalte derefter hvad vi hverisær hedder.
Vi oplevede det var rart for eleverne, at de vidste hvem vi var.
Præsentation af kanin og kanin-kranie
Efter præsentationen af os selv, fortalte vi dem at vi havde to kaniner som hedder Stampe og Sky. Vi fortalte at nu ville vi tage dem ud af buret, op i den blå klasse og over på bordet. Her fik eleverne mulighed for at røre ved kaninerne. Samtidig tog vi kanin-kraniet frem, som eleverne rørte ved og vi prøvede at indlede til en samtale omkring kraniet - men vi kunne ikke slå igennem. Eleverne havde al deres fokus rettet mod kaninerne. Derfor besluttede vi at ændrer dette til det næste hold der skulle til samme workshop. Efter den korte snak om kanin-kraniet og kaninerne spurgte vi eleverne om de havde lyst til at vi tog kaninerne ud på bordet, så de kunne se dem hoppe rundt og få dem helt tæt på sig. Kaninerne blev sluppet fri på bordet og de hoppede lystigt rundt til alle eleverne. Vi prøvede at guide eleverne ind på en dialog omkring kaninens store bagpoter, dens ører, dens mimren med næsen og forskellen på deres pels. Men ingen af eleverne bed rigtig på og vi måtte lidt opgive at få en dybere dialog omkring de fagbegreber vi nu havde tiltænkt os de skulle lære.
Kaninerne indtog gulvet
Vi spurgte om vi skulle prøve at sætte kaninerne ned på gulvet og se nærmere på hvordan de hoppede rundt og se om vi kunne lokke dem til os med noget mad. To af eleverne hjalp med at bære kaninerne ned på gulvet. Eleverne satte sig på gulvet hulter til bulter, hvilket resulterede i, at kaninerne blev siddende hos enkelte af eleverne som var meget optaget af, at nusse med dem. Dette betød af de elever der ikke var beskæftiget med kaninerne, blev tabt lidt og vi kæmpede for at fastholde deres opmærksomhed. Denne erfaring gjorde, at vi til den næste workshop med kaninerne, ville ændre vores tilgang til en bedre måde, så vi ville fange alle eleverne på én gang.
Vi oplevede at nogle af eleverne brugte meget lang tid på at kigge på kaninen og iagttage den og dette tænker vi også der er en læring i, fordi de herigennem danner sig nogle erfaringer. Et af vores mål fra SMTTE-modellen var, at eleverne skulle få erfaring med kaninen og det kan vi se, er sket. Det er sket i elevernes eget tempo. Alle eleverne havde mod på at røre ved kaninen, men ikke alle havde mod på at have kaninen siddende. Det kan ske, at de elever der ikke turde have kaninen oppe, tør det næste gang de møder en kanin, fordi de nu har en erfaring med kaninen på forhånd.
Fra frø til pandekage
Inden Fjordskolen kom på besøg, havde vi sået nogle frø og ladet det gro. Dette hev vi frem i dag og brugte det i forhold til vores projekt om at male mel.
Vi samles rundt om bordet med eleverne og en af eleverne bryder ud "man laver mel af korn". Vi fangede elevens opmærksomhed og spurgte ind til om de vidste hvor kornet så kom fra og derudfra fik vi en dialog om vores spirede korn. Vi startede med allesammen at røre ved kornet i krukken og derefter fik alle eleverne mulighed for at male deres egen mel - de ville de alle sammen gerne, nogle i længere tid end andre. Efter alle eleverne havde malet deres mel, skilte vi maleren fra hinanden og viste dem hvordan den fungerede - det var de egentlig optaget af. Til sidst var eleverne med til at hælde deres malede mel i en pandekagedej og alle eleverne fik stillet deres sult med en pandekage eller to :-).
Evaluering
I morges da vi mødte ind, måtte vi ændrer planerne lidt, da det var meningen vi skulle have haft kaninerne med udenfor, så eleverne kunne se deres aktivitet. Men grundet snestorm, blev dette aflyst og erstattet af, at vi satte os på gulvet og lod os inspirere af, hvad der skete. Vi havde blandt andet noget mad, som eleverne fik, så de kunne fodre kaninerne. Til vores erfaring blev vi klogere på, at næste gang skal vi ikke fodre kaninerne inden - de var overhovedet ikke interesseret i maden. Workshoppen med pandekage-projektet fungerede rigtig fint - vi fik fine dialoger omkring hvordan det hele fungerede. Elevene fik en sanselig oplevelse af, at røre kornet og mærke de malede mel bagefter. Det er af vores indtryk, at eleverne fik gjort sig nogle erfaringer, både i forhold til hvor kornet kommer fra, hvordan det bliver til mel og hvad det bruges til.
Eleverne havde mange forskellige personligheder, nogle var meget optaget af kaninen og andre gik rundt for dem selv. Det var os som skulle holde gryden i kog hele tiden og følte lidt at der var meget envejskommunikation, forstået på den måde, at sagde vi ingenting, så var der ingen der sagde noget.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar